FacebookTwitterLinkedIn

Răspunsurile la chestionarul trimis de către Forbes România au fost oferite de către Mihai Mares, Partener Fondator, firma de avocatura Mares & Mares.

1. Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?

Evoluție.  

Iar când mă gândesc la acest cuvânt, cuprind în el mai multe nuanțe și idei, legate de cât de multe lucruri am învățat și anul trecut despre noi înșine și despre ceilalți, despre capacitățile de a ne adapta și de a (ne) redescoperi, de a fi mai empatici, de a trăi într-un relativ haos ale cărui elemente nu le putem controla, de a identifica și de a prioritiza lucrurile cu cel mai mult sens și valoare pentru fiecare dintre noi. La nivel global, am asistat la o evoluție a științei, a medicinei într-un ritm și fără precedent probabil, la o adaptare și o reziliență remarcabile, atât în plan social cât și în plan economic.

2. Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Ca avocat penalist, la începutul pandemiei am fost destul de sceptic în legătură cu eficiența lucrului la distanță, mai ales că în profesia noastră discuțiile față în față cu clienții sunt cele mai relevante, pentru a construi o strategie de apărare potrivită. La fel, dacă înainte de pandemie mi s-ar fi părut aproape imposibil de pus în practică reprezentarea online la DIICOT, DNA sau în fața instanțelor de judecată, realitatea ne-a arătat contrariul, chiar dacă pentru o scurtă perioadă de timp. Sigur, principala noastră preocupare a fost în primul rând ca, pe lângă respectarea regulilor în vigoare, să găsim și alte soluții potrivite pentru a ne proteja sănătatea (de exemplu, înaintea campaniilor de vaccinare am decis să suportăm costurile de testare săptămânală a tuturor colegilor). Deci cu prudența la cote maxime, mi-am depășit îngrijorările legate de contextul socio-politic, inflație și provocările de a completa echipa firmei cu colegii care se potrivesc cu valorile și ritmul susținut de muncă – și am reușit chiar să ne continuăm activitatea într-un ritm apropiat de cel pre-pandemic.

În consecință, față de o estimare prudentă (de stagnare, sau, în cel mai optimist scenariu, de creștere ușoară) la început de an, am încheiat 2021 cu o creștere a cifrei de afaceri de cca 15%. 

3. Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021? 

În plan de business, cea mai mare satisfacție a fost că am reușit să ne mărim echipa și să atragem atât tineri talentați, pasionați de dreptul penal cât și specialiști experimentați (de talia fostului procuror Alexandra Șinc, care ni s-a alăturat în calitate de consultant). Apoi, ne-am axat pe latura academică și am incheiat un parteneriat cu Universitatea de Stat din Moldova, departamentul de drept penal, unde am și devenit profesor invitat în programul de master (scopul fiind schimbul de experiență al masteranzilor facultății cu avocații firmei noastre, dar și inițierea lor în aspectele de drept penal românesc). Iar faptul că am crescut portofoliul de clienți cu cca. 20%, că acoperim și alte industrii precum tehnologie/fintech, că urmează să ne mărim echipa cu alți colegi cu experiență, ne face să ne uităm cu optimism și la 2022. 

4. Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați. 

Dacă ne uităm la dinamica tranzacțiilor, la lichiditățile disponibile pe piață, la numărul de start-up-uri finanțate anul trecut, la apetitul fondurilor de investiții – corelate și cu o serie de măsuri benefice pe care guvernul pentru a evita o criză economică de proporții – am putea spune ca mediul de afaceri a fost suficient de adaptabil și de competitiv încât să găsească soluții, să se reinventeze, să inoveze – și astfel să răspundă, flexibil și prudent în același timp, provocărilor acestei perioade. 

5. Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021?  Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut? 

Pe fondul mobilizării instituțiilor europene pentru stabilirea și implementarea rapidă a unor facilități menite să sprijine statele europene, Guvernul României a luat o serie de măsuri care au reușit să limiteze cât de cât efectele nocive ale pandemiei. Chiar dacă în România n-au lipsit provocările când a venit vorba de aplicarea lor în practică, am remarcat o serie de decizii benefice care au susținut mediul de afaceri și industriile care au avut de suferit cel mai mult în aceasta perioadă. Printre ele, cred că merită amintite indemnizațiile de șomaj tehnic, amânarea plății impozitelor, amnistia fiscala, reducerile temporare de taxe, programul IMM Invest, digitalizarea ANAF. 

6. Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?

Cred că marile provocări globale rămân cele legate de capacitatea statelor de a se adapta la consecințele pandemiei și de a gestiona schimbările climatice. Rata de vaccinare propusă, de 70% în fiecare țară până la mijlocul anului nu pare ușor de atins, pe fondul săraciei extreme din state din Africa și Asia (și implicit accesul dificil la vaccinuri și tratament) și a scepticismului unor categorii de populație la nivel global. Emisiile de dioxid de carbon au intrat din nou pe un trend ascendent și, dacă adăugam și fenomenele meteo extreme li emisiile massive de gaze cu effect de seră, premisele nu par foarte încurajatoare dupa conferința ONU din acest an privind schimbările climatice și maniera în care vor putea fi gestionate. Dincolo de aceste două mari preocupări, conflictul ruso-ucrainean și incertitudinile pe care le va genera sunt îngrijorătoare și probabil că nici consecințele economice nu vor întârzia să apară. 

În business, mă aștept să vedem provocări legate de competiția acerba între business-uri (mai ales cele din tehnologie), presiunea de a inova continuu, adaptarea la tehnologie, ascensiunea criptomonedelor și modul în care sistemul bancar traditional le va gestiona în continuare, adaptarea la un modalități flexible de muncă (și aici vor fi marile provocări pentru leaderii organizațiilor, de a găsi modalități prin care să armonizeze nevoile organizațiilor cu cele ale angajaților – capacitatea de a le oferi un echilibru autentic între viața profesională și cea privată va fi, cred, unul dintre principalii factori de motivare și de retenție a oamenilor loiali și competenți). De asemenea, e posibil să asistăm la reglementări sporite legate de inteligența artificială și va fi interesant văzut dacă și în ce mod se vor putea adapta companiile la noile cerințe legislative.  

De asemenea, în vederea realizării unui indice al încrederii mediului de afaceri, după metodologie Forbes SUA, vă rugăm să ne oferiți estimări punctuale legate de câțiva indicatori care ne vor să ajuta să înțelegem modul cum priviți contextul macroeconomic și microeconomic al anului 2022.

  1. Care va fi evoluția PIB pe care o anticipați pentru anul 2022?

Susțin estimările analiștilor Comisiei Europene, de o creștere a PIB de cca 5% (pe fondul creșterii inflației și a deficitului bugetar). 

  • Care estimați că va fi evoluția cursului valutar mediu (euro/leu) în 2022?

Teoretic, m-aș fi așteptat la o stagnare a cursului valutar, însă e dificil de făcut previziuni pentru că nu știm cum va evolua conflictul cu Ucraina (care, dacă se adâncește, ar putea influența semnificativ și cursul valutar). 

  • Dar a investițiilor străine directe?

Având în vedere investițiile străine directe de cca. 4 miliarde de euro anul trecut, corelate cu dinamica mediului de business și prognozele de creștere pentru acest an, cel mai probabil se va păstra trendul ascendent și în acest an. Sigur, e posibil să asistăm și la o abordare mai prudentă a investitorilor, pe fondul îngrijorărilor geopolitice. 

  • Care sunt estimările legate de evoluția principalilor indicatori ai companiei/grupului pe care o/îl conduceți pentru anul viitor? (venituri, profit, investiții)

Pentru acest an estimez o creștere cu cca. 10-15% a volumului nostru de business.